Slovensko od roku 2009 zaplatilo súkromnej firme Skytoll za prevádzku výberu mýta takmer miliardu eur. Až 46 % z celkového výberu mýta skončilo u prevádzkovateľa, čo je štyrikrát viac ako v susednom Česku (10%). Napriek avizovaným zmenám hrozí, že bude spôsob výberu mýta pre Slovensko naďalej mimoriadne nevýhodný. „To, čo sa dialo doteraz, bol jeden
Slovensko od roku 2009 zaplatilo súkromnej firme Skytoll za prevádzku výberu mýta takmer miliardu eur. Až 46 % z celkového výberu mýta skončilo u prevádzkovateľa, čo je štyrikrát viac ako v susednom Česku (10%). Napriek avizovaným zmenám hrozí, že bude spôsob výberu mýta pre Slovensko naďalej mimoriadne nevýhodný.
„To, čo sa dialo doteraz, bol jeden z najväčších tunelov verejných financií po roku 1989. No namiesto skutočnej nápravy sledujeme pokus o reprízu – tentokrát s rovnakým hercom, len pod iným menom,“ hovorí odborník PS na dopravu Martin Pekár
Od roku 2026 má výber mýta zabezpečiť firma CzechToll, ktorá je však sesterskou firmou Skytollu s rovnakým majetkovým pozadím – skupinou PPF a rodinou Kellnerovcov. Podľa medializovaných informácií štát opäť nebude vlastniť časť zdrojových kódov. To znamená, že akékoľvek zmeny v softvéri, ktoré nevyhnutne prídu, si bude musieť štát objednať u pôvodného dodávateľa a nebude mať pritom na výber. V dôsledku tohto nevýhodného postavenia v minulosti podľa Pekára dochádzalo k navyšovaniu ceny zo strany spoločnosti Skytoll.
Expert na dopravu pripomenul, že pôvodnú zmluvu nastavoval minister Smeru Ľubomír Vážny, a novú zmluvu opäť uzatvára minister zo Smeru – Jozef Ráž mladší. „Minister Ráž predstiera konsolidáciu verejných financií, no v skutočnosti ide len o pokračovanie starého modelu, akurát s nižšími províziami. Princíp však zostáva – verejné peniaze plynú súkromnému monopolu bez skutočnej súťaže a kontroly,“ uvádza Martin Pekár.
Pekár vyzýva na zverejnenie všetkých technických detailov novej zmluvy vrátane vlastníctva zdrojových kódov. Za povinnosť ministerstva tiež považuje vyhodnotenie alternatív, ktoré by umožnili štátu vlastniť a prevádzkovať mýtny systém bez závislosti od súkromných firiem.„Toto nie je konsolidácia, ale pokračovanie v plytvaní. Slovensko si zaslúži moderný, efektívny a štátom vlastnený systém výberu mýta. Nie ďalší dlhoročný záväzok voči firmám napojeným na staré politické štruktúry,“ uzavrel Pekár.
Podobné články

Na ministerstve cestovného ruchu a športu vidíme neschopnosť a rozhadzovanie peňazí bez vízie
01. júna
Predražená trafika v podobe ministerstva športu a cestovného ruchu v rukách vulgárneho burana a konšpirátora premrhala akúkoľvek šancu na zlepšenie oboch rezortov, vyhlásila poslankyňa...

Tomáš Valášek: Minister Kaliňák namiesto jasnej vízie ponúka nákupnú horúčku bez stratégie
30. mája
Minister Robert Kaliňák namiesto jasnej a dlhodobej vízie pre ozbrojené sily ponúka chaotické obstarávanie a nákupnú horúčku bez stratégie. "Raz obhajuje staršiu a menej špecializovanú...

Zákon Erika Tomáša útočí na najchudobnejších a popiera ústavné právo na život
30. mája
Bratislava, 29. máj - Práve bol v parlamente prijatý zákon, ktorý minister práce síce nazval “práca namiesto dávok”, v skutočnosti to ale bude skôr “bič na tých...