Prejsť na obsah

Pre nefunkčný a drahý jednotný cestovný lístok podávame podnet na NKÚ

Jednotný cestovný lístok mal byť prelomovým riešením. Jednoduchý prestup medzi dopravcami, jednu aplikácia a pohodlnejšie cestovanie. V rukách Ficovej vlády sa z dobrej myšlienky stal predražený a nefunkčný projekt. Preto ho musí prešetriť Najvyšší kontrolný úrad, vyhlásil odborník Progresívneho Slovenska na dopravu Martin Pekár. „Ministerstvo dopravy sa rozhodlo, že namiesto riešenia skutočných problémov verejnej dopravy,

Jednotný cestovný lístok mal byť prelomovým riešením. Jednoduchý prestup medzi dopravcami, jednu aplikácia a pohodlnejšie cestovanie. V rukách Ficovej vlády sa z dobrej myšlienky stal predražený a nefunkčný projekt. Preto ho musí prešetriť Najvyšší kontrolný úrad, vyhlásil odborník Progresívneho Slovenska na dopravu Martin Pekár.

„Ministerstvo dopravy sa rozhodlo, že namiesto riešenia skutočných problémov verejnej dopravy, ako sú meškajúce spoje, nedostatok vodičov či dlhé cestovné časy, uprednostní vývoj mobilnej aplikácie,” dodal Pekár.

Ministerstvo navyše doteraz neurobilo kľúčový krok k fungovaniu jednotného lístka, ktorým je zjednotenie taríf medzi dopravcami. Bez tohto opatrenia nebude systém použiteľný. Na to upozornil aj Útvar hodnoty za peniaze, ktorý vláde odporučil najprv vyriešiť tarify a až potom investovať do technologického riešenia. Ministerstvo však neukázalo žiadne konkrétne výsledky.

Namiesto využitia existujúcich systémov sa ide budovať nový projekt od nuly za veľa peňazí a bez záruky, že bude fungovať. „Projekt mobilnej aplikácie má stáť 29 miliónov eur na 10 rokov. Banskobystrický kraj zaviedol podobný systém za 400-tisíc eur, Žilinský dokonca za 200-tisíc eur. Na Slovensku sa opäť míňajú verejné peniaze bez jasného plánu,“ upozorňuje poslanec PS Ján Hargaš.

Pochybný je podľa neho aj samotný tender na dodávateľa aplikácie, ktorý vyhrala firma Asseco. Tá má dlhodobo blízke vzťahy so štátom. Podmienky súťaže znevýhodnili menších záujemcov a ponuky zvyšných súťažiacich sa detailne nekontrolovali. Metóda obstarávania tým pádom negarantovala, že Asseco nesúťažilo samo so sebou.

Projekt má byť spustený v júli 2026, no existuje vážne riziko, že sa ho nepodarí dokončiť včas. Peniaze z Plánu obnovy by prepadli a náklady zaplatili slovenskí daňoví poplatníci. „Išlo pritom o dobrý projekt, ale v rukách tejto vlády sa stáva ďalšou premrhanou šancou. Bez zjednotených taríf, jasnej stratégie a s predraženým IT riešením je výsledok jasný – znovu sa vyhodia milióny a cestujúci lepšie služby neuvidia,“ uzavrel Hargaš.

Zdielať
FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare

Podobné články

Slovensko je viac ako Fico, odkazuje PS z Prahy

V Progresívnom Slovensku robíme nielen poctivú opozičnú prácu doma, ale venujeme sa aj zahraničnej politike, pripomenuli podpredseda PS Tomáš Valášek a člen predsedníctva PS Ivan...

Ingrid Kosová: Namiesto skutočnej integrácie vylúčených detí hrozí ich ďalšia segregácia

Minister školstva dnes na tlačovej konferencii k predprimárnemu vzdelávaniu predstavil plán zaviesť škôlku od troch rokov pre všetky deti, s možnosťou nastúpiť už od dvoch. Tento krok...

Vláda za rok a pol predstavila tretí projekt nemocnice na papieri, pacientom však padá omietka na hlavu

Kým páni z Hlasu oznamovali už tretiu lokalitu nemocnice v Bratislave, v trnavskej poliklinike spadol kus omietky na ženu s dieťaťom, upozornil predseda Progresívneho Slovenska Michal...

FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare