Prejsť na obsah

Pre nefunkčný a drahý jednotný cestovný lístok podávame podnet na NKÚ

Jednotný cestovný lístok mal byť prelomovým riešením. Jednoduchý prestup medzi dopravcami, jednu aplikácia a pohodlnejšie cestovanie. V rukách Ficovej vlády sa z dobrej myšlienky stal predražený a nefunkčný projekt. Preto ho musí prešetriť Najvyšší kontrolný úrad, vyhlásil odborník Progresívneho Slovenska na dopravu Martin Pekár. „Ministerstvo dopravy sa rozhodlo, že namiesto riešenia skutočných problémov verejnej dopravy,

Jednotný cestovný lístok mal byť prelomovým riešením. Jednoduchý prestup medzi dopravcami, jednu aplikácia a pohodlnejšie cestovanie. V rukách Ficovej vlády sa z dobrej myšlienky stal predražený a nefunkčný projekt. Preto ho musí prešetriť Najvyšší kontrolný úrad, vyhlásil odborník Progresívneho Slovenska na dopravu Martin Pekár.

„Ministerstvo dopravy sa rozhodlo, že namiesto riešenia skutočných problémov verejnej dopravy, ako sú meškajúce spoje, nedostatok vodičov či dlhé cestovné časy, uprednostní vývoj mobilnej aplikácie,” dodal Pekár.

Ministerstvo navyše doteraz neurobilo kľúčový krok k fungovaniu jednotného lístka, ktorým je zjednotenie taríf medzi dopravcami. Bez tohto opatrenia nebude systém použiteľný. Na to upozornil aj Útvar hodnoty za peniaze, ktorý vláde odporučil najprv vyriešiť tarify a až potom investovať do technologického riešenia. Ministerstvo však neukázalo žiadne konkrétne výsledky.

Namiesto využitia existujúcich systémov sa ide budovať nový projekt od nuly za veľa peňazí a bez záruky, že bude fungovať. „Projekt mobilnej aplikácie má stáť 29 miliónov eur na 10 rokov. Banskobystrický kraj zaviedol podobný systém za 400-tisíc eur, Žilinský dokonca za 200-tisíc eur. Na Slovensku sa opäť míňajú verejné peniaze bez jasného plánu,“ upozorňuje poslanec PS Ján Hargaš.

Pochybný je podľa neho aj samotný tender na dodávateľa aplikácie, ktorý vyhrala firma Asseco. Tá má dlhodobo blízke vzťahy so štátom. Podmienky súťaže znevýhodnili menších záujemcov a ponuky zvyšných súťažiacich sa detailne nekontrolovali. Metóda obstarávania tým pádom negarantovala, že Asseco nesúťažilo samo so sebou.

Projekt má byť spustený v júli 2026, no existuje vážne riziko, že sa ho nepodarí dokončiť včas. Peniaze z Plánu obnovy by prepadli a náklady zaplatili slovenskí daňoví poplatníci. „Išlo pritom o dobrý projekt, ale v rukách tejto vlády sa stáva ďalšou premrhanou šancou. Bez zjednotených taríf, jasnej stratégie a s predraženým IT riešením je výsledok jasný – znovu sa vyhodia milióny a cestujúci lepšie služby neuvidia,“ uzavrel Hargaš.

Zdielať
FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare

Podobné články

Podávame trestné oznámenie pre rodinkárstvo v Národnom športovom centre

11. septembra

Podávame trestné oznámenie pre vážne podozrenia z rodinkárstva a odčerpávania verejných financií v Národnom športovom centre. Zároveň zvažujeme podnet na Najvyšší kontrolný úrad a...

Tamara Stohlová: Taraba otvára chránené územia developerom, podávame preto pozmeňujúci návrh

11. septembra

Minister životného prostredia Tomáš Taraba na poslednú chvíľu vložil do zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie nesúvisiacu zmenu. Pôvodne mal zákon upravovať len...

Ficova chudoba zlikviduje služby v stovkách samosprávach na Slovensku

11. septembra

Ak by sa vláda Roberta Fica zobudila včas, mohla pripraviť komplexnú reformu obcí a miest, ktorá by priniesla finančné úspory aj vyššiu efektivitu samospráv. Namiesto toho prináša už...

FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare