Postoj Progresívneho Slovenska je dlhodobo jasný a konzistentný. Slovensko, naša armáda aj naša bezpečnosť potrebujú zvýšené investície do obrany a zlepšenie pripravenosti ozbrojených síl. Nie preto, že by sme nevedeli, kam s peniazmi, ale preto, že čelíme reálnej hrozbe zo strany agresívneho Ruska, ktoré napadlo Ukrajinu a otvorene sa vyhráža zvyšku Európy, povedal predseda Progresívneho
Postoj Progresívneho Slovenska je dlhodobo jasný a konzistentný. Slovensko, naša armáda aj naša bezpečnosť potrebujú zvýšené investície do obrany a zlepšenie pripravenosti ozbrojených síl. Nie preto, že by sme nevedeli, kam s peniazmi, ale preto, že čelíme reálnej hrozbe zo strany agresívneho Ruska, ktoré napadlo Ukrajinu a otvorene sa vyhráža zvyšku Európy, povedal predseda Progresívneho Slovenska Michal Šimečka.
„Na túto situáciu musí reagovať nielen Slovensko, ale aj celá Európa. Práve o tom je summit Severoatlantickej aliancie v Haagu. Som rád, že aj prezident Slovenskej republiky sa prihlásil k potrebe zvýšiť výdavky na obranu. Čo však považujem za problém, je spôsob, akým sa to momentálne deje. V ideálnom prípade by sme mali dosiahnuť politický aj odborný konsenzus o tom, ako budú tieto prostriedky investované, aby priniesli maximálny úžitok pre našu obranyschopnosť.
Obávam sa, že prezident dnes umožňuje ministrovi obrany zazmluvniť výdavky vo výške 6 až 8 miliárd eur bez predchádzajúcej odbornej a politickej diskusie. Bolo by rozumné, aby vznikla široká expertná komisia so zastúpením všetkých parlamentných strán, ktorá by nastavila dlhodobý plán modernizácie armády – na jedno, dve, možno až tri volebné obdobia. Takéto rozhodnutia nemôžu byť v rukách jedného ministra.
Vidíme, že minister obrany preferuje nákup tryskáčov v čase, keď naši spojenci investujú najmä do dronov a munície. To považujem za strategickú chybu. Nejde o rozhodnutie tejto vlády, ale o záväzok na celé desaťročia dopredu. Preto odmietam podpísať bianko šek ministrovi Kaliňákovi, ktorý koná netransparentne a chaoticky. Obranné výdavky musia mať jasné pravidlá, priority a kontrolu.
Pokiaľ ide o tzv. duálne projekty – teda investície, ktoré môžu mať civilný aj vojenský význam – áno, niektoré výdavky tohto typu nám môže NATO uznať. Ale obranný rozpočet nemôže byť nástrojom na výstavbu nemocníc, mostov či dokonca škôlok. Ak by mal minister obrany riadiť celé hospodárstvo, potom by ostatné rezorty stratili zmysel. Takto sa štát riadiť nedá.
Peniaze určené na obranu musia prednostne smerovať tam, kde ich naša armáda najviac potrebuje – na vybavenie, výcvik, dôstojné podmienky pre vojakov, moderné zbraňové systémy a zvyšovanie operačnej pripravenosti. To je skutočný význam obranných investícií,“ poznamenal.
Podobné články

Ivan Korčok: Robert Fico je pre Ukrajincov Putinov hovorca
05. septembra
Premiérovi trvalo dva roky, kým pochopil, že sa musí stretnúť s prezidentom Zelenským, lebo Slovensku škodí, keď ignoruje prezidenta susednej krajiny, ktorá sa bráni ruskej agresii. No...

Zachránili sme 200 miliónov pre samosprávy, ktoré im chcela Ficova vláda zobrať
05. septembra
Kým Robert Fico robí v zahraničí hanbu, my pracujeme pre ľudí na Slovensku. Naša europoslankyňa Ľubica Karvašová zachránila 200-miliónov EUR pre slovenské samosprávy, ktoré im Ficova...

Kým českí dopravcovia oznamujú nové projekty, ZSSK sa chváli, že im „nezhorel vlak“
04. septembra
Je najvyšší čas prestať sa uspokojovať s tým, čo je inde samozrejmosťou, a začať riešiť reálne výzvy železničnej dopravy - od investičného dlhu cez modernizáciu tratí až po...