Postoj Progresívneho Slovenska je dlhodobo jasný a konzistentný. Slovensko, naša armáda aj naša bezpečnosť potrebujú zvýšené investície do obrany a zlepšenie pripravenosti ozbrojených síl. Nie preto, že by sme nevedeli, kam s peniazmi, ale preto, že čelíme reálnej hrozbe zo strany agresívneho Ruska, ktoré napadlo Ukrajinu a otvorene sa vyhráža zvyšku Európy, povedal predseda Progresívneho
Postoj Progresívneho Slovenska je dlhodobo jasný a konzistentný. Slovensko, naša armáda aj naša bezpečnosť potrebujú zvýšené investície do obrany a zlepšenie pripravenosti ozbrojených síl. Nie preto, že by sme nevedeli, kam s peniazmi, ale preto, že čelíme reálnej hrozbe zo strany agresívneho Ruska, ktoré napadlo Ukrajinu a otvorene sa vyhráža zvyšku Európy, povedal predseda Progresívneho Slovenska Michal Šimečka.
„Na túto situáciu musí reagovať nielen Slovensko, ale aj celá Európa. Práve o tom je summit Severoatlantickej aliancie v Haagu. Som rád, že aj prezident Slovenskej republiky sa prihlásil k potrebe zvýšiť výdavky na obranu. Čo však považujem za problém, je spôsob, akým sa to momentálne deje. V ideálnom prípade by sme mali dosiahnuť politický aj odborný konsenzus o tom, ako budú tieto prostriedky investované, aby priniesli maximálny úžitok pre našu obranyschopnosť.
Obávam sa, že prezident dnes umožňuje ministrovi obrany zazmluvniť výdavky vo výške 6 až 8 miliárd eur bez predchádzajúcej odbornej a politickej diskusie. Bolo by rozumné, aby vznikla široká expertná komisia so zastúpením všetkých parlamentných strán, ktorá by nastavila dlhodobý plán modernizácie armády – na jedno, dve, možno až tri volebné obdobia. Takéto rozhodnutia nemôžu byť v rukách jedného ministra.
Vidíme, že minister obrany preferuje nákup tryskáčov v čase, keď naši spojenci investujú najmä do dronov a munície. To považujem za strategickú chybu. Nejde o rozhodnutie tejto vlády, ale o záväzok na celé desaťročia dopredu. Preto odmietam podpísať bianko šek ministrovi Kaliňákovi, ktorý koná netransparentne a chaoticky. Obranné výdavky musia mať jasné pravidlá, priority a kontrolu.
Pokiaľ ide o tzv. duálne projekty – teda investície, ktoré môžu mať civilný aj vojenský význam – áno, niektoré výdavky tohto typu nám môže NATO uznať. Ale obranný rozpočet nemôže byť nástrojom na výstavbu nemocníc, mostov či dokonca škôlok. Ak by mal minister obrany riadiť celé hospodárstvo, potom by ostatné rezorty stratili zmysel. Takto sa štát riadiť nedá.
Peniaze určené na obranu musia prednostne smerovať tam, kde ich naša armáda najviac potrebuje – na vybavenie, výcvik, dôstojné podmienky pre vojakov, moderné zbraňové systémy a zvyšovanie operačnej pripravenosti. To je skutočný význam obranných investícií,“ poznamenal.
Podobné články

Michal Šimečka: Chápem, že R. Fico je v defenzíve, ale takto hlboko by štvornásobný premiér nemal klesnúť
15. augusta
Premiér sa po dlhých týždňoch vrátil z chorvátskej pláže na Úrad vlády. "Ale nie preto, aby riešil drahotu, stagnujúcu ekonomiku, verejné financie alebo ochranu našich krajanov v...

Vláda mlčí, keď sa na summite Trump–Putin rozhoduje aj o našej bezpečnosti
15. augusta
Summit prezidentov USA a Ruska môže rozhodnúť o budúcnosti Ukrajiny, celej Európy a tým aj Slovenska. Podľa Progresívneho Slovenska však vláda Roberta Fica v tejto kľúčovej chvíli...

Po zbabranej konsolidácii prichádza ďalšia rana pre slovenskú ekonomiku
14. augusta
Progresívne Slovensko ostro kritizuje vládu, ktorá až v polovici augusta začína rokovať o konsolidácii a budúcoročnom rozpočte. Podľa predsedu PS Michala Šimečku sa kvôli zbabranej...