Postoj Progresívneho Slovenska je dlhodobo jasný a konzistentný. Slovensko, naša armáda aj naša bezpečnosť potrebujú zvýšené investície do obrany a zlepšenie pripravenosti ozbrojených síl. Nie preto, že by sme nevedeli, kam s peniazmi, ale preto, že čelíme reálnej hrozbe zo strany agresívneho Ruska, ktoré napadlo Ukrajinu a otvorene sa vyhráža zvyšku Európy, povedal predseda Progresívneho
Postoj Progresívneho Slovenska je dlhodobo jasný a konzistentný. Slovensko, naša armáda aj naša bezpečnosť potrebujú zvýšené investície do obrany a zlepšenie pripravenosti ozbrojených síl. Nie preto, že by sme nevedeli, kam s peniazmi, ale preto, že čelíme reálnej hrozbe zo strany agresívneho Ruska, ktoré napadlo Ukrajinu a otvorene sa vyhráža zvyšku Európy, povedal predseda Progresívneho Slovenska Michal Šimečka.
„Na túto situáciu musí reagovať nielen Slovensko, ale aj celá Európa. Práve o tom je summit Severoatlantickej aliancie v Haagu. Som rád, že aj prezident Slovenskej republiky sa prihlásil k potrebe zvýšiť výdavky na obranu. Čo však považujem za problém, je spôsob, akým sa to momentálne deje. V ideálnom prípade by sme mali dosiahnuť politický aj odborný konsenzus o tom, ako budú tieto prostriedky investované, aby priniesli maximálny úžitok pre našu obranyschopnosť.
Obávam sa, že prezident dnes umožňuje ministrovi obrany zazmluvniť výdavky vo výške 6 až 8 miliárd eur bez predchádzajúcej odbornej a politickej diskusie. Bolo by rozumné, aby vznikla široká expertná komisia so zastúpením všetkých parlamentných strán, ktorá by nastavila dlhodobý plán modernizácie armády – na jedno, dve, možno až tri volebné obdobia. Takéto rozhodnutia nemôžu byť v rukách jedného ministra.
Vidíme, že minister obrany preferuje nákup tryskáčov v čase, keď naši spojenci investujú najmä do dronov a munície. To považujem za strategickú chybu. Nejde o rozhodnutie tejto vlády, ale o záväzok na celé desaťročia dopredu. Preto odmietam podpísať bianko šek ministrovi Kaliňákovi, ktorý koná netransparentne a chaoticky. Obranné výdavky musia mať jasné pravidlá, priority a kontrolu.
Pokiaľ ide o tzv. duálne projekty – teda investície, ktoré môžu mať civilný aj vojenský význam – áno, niektoré výdavky tohto typu nám môže NATO uznať. Ale obranný rozpočet nemôže byť nástrojom na výstavbu nemocníc, mostov či dokonca škôlok. Ak by mal minister obrany riadiť celé hospodárstvo, potom by ostatné rezorty stratili zmysel. Takto sa štát riadiť nedá.
Peniaze určené na obranu musia prednostne smerovať tam, kde ich naša armáda najviac potrebuje – na vybavenie, výcvik, dôstojné podmienky pre vojakov, moderné zbraňové systémy a zvyšovanie operačnej pripravenosti. To je skutočný význam obranných investícií,“ poznamenal.
Podobné články

Podávame trestné oznámenie pre rodinkárstvo v Národnom športovom centre
11. septembra
Podávame trestné oznámenie pre vážne podozrenia z rodinkárstva a odčerpávania verejných financií v Národnom športovom centre. Zároveň zvažujeme podnet na Najvyšší kontrolný úrad a...

Tamara Stohlová: Taraba otvára chránené územia developerom, podávame preto pozmeňujúci návrh
11. septembra
Minister životného prostredia Tomáš Taraba na poslednú chvíľu vložil do zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie nesúvisiacu zmenu. Pôvodne mal zákon upravovať len...

Ficova chudoba zlikviduje služby v stovkách samosprávach na Slovensku
11. septembra
Ak by sa vláda Roberta Fica zobudila včas, mohla pripraviť komplexnú reformu obcí a miest, ktorá by priniesla finančné úspory aj vyššiu efektivitu samospráv. Namiesto toho prináša už...