Europoslanec a podpredseda výboru ECON Ľudovít Ódor (PS/Renew Europe) navštívil v prvom štvrťroku všetkých päť slovenských automobiliek. Reagoval tak na zavedenie ciel zo strany Spojených štátov aj na aktuálne výzvy, ktorým čelí automobilový sektor v EÚ. „V posledných týždňoch som osobne navštívil každú zo slovenských automobiliek. Chcel som získať presný obraz o výzvach, ktorým čelia
Europoslanec a podpredseda výboru ECON Ľudovít Ódor (PS/Renew Europe) navštívil v prvom štvrťroku všetkých päť slovenských automobiliek. Reagoval tak na zavedenie ciel zo strany Spojených štátov aj na aktuálne výzvy, ktorým čelí automobilový sektor v EÚ.
„V posledných týždňoch som osobne navštívil každú zo slovenských automobiliek. Chcel som získať presný obraz o výzvach, ktorým čelia – a zabezpečiť, aby ich špecifické potreby bolo v Bruseli počuť,“ uviedol Ódor.
Slovenský automobilový priemysel tvorí zhruba 10 % HDP a zamestnáva priamo vyše 165-tisíc ľudí, v celom hodnotovom reťazci až 244-tisíc osôb. Z dôvodu tejto koncentrácie bude podľa europoslanca Slovensko lakmusovým papierikom európskych zmien v sektore.
Ak sa znižuje globálny dopyt, automobilky hľadajú podľa Ódora úspory najmä v krajinách s vyššími nákladmi. “Slovensko sa im čoraz viac predražuje – najmä pre rastúce ďalšie dane a vysoké odvody, ako aj novú transakčnú daň,“ varuje Ódor.
Zdôraznil, že Slovensko má dnes najvyššie daňovo-odvodové zaťaženie v regióne, čo v kombinácii so zložitým podnikateľským prostredím vytvára reálnu hrozbu pre budúce investície automobiliek u nás. „Vláda musí intenzívne pracovať na zlepšení podnikateľského prostredia a zrušiť transakčnú daň, ktorá dusí našu ekonomiku. Ak to neurobíme, môžeme prísť o rozhodujúce investície do budúcich modelov áut.“
Slovenské automobilky chcú podľa Ódora na Slovensku vyrábať aj moderné inovatívne vozidlá, ktoré sú jadrom budúcej mobility. Problémom však je nedostatok kvalifikovaných softvérových inžinierov. „Jednak ich školy vychovávajú málo, a druhak mnohí absolventi odchádzajú do zahraničia. Ak tu chceme budovať automobilový priemysel budúcnosti, musíme na to vytvoriť podmienky,“ upozorňuje europoslanec.
Ďalšou kľúčovou požiadavkou automobiliek je geopolitická istota. „Pre materské spoločnosti našich automobiliek je veľmi dôležité, aby Slovensko jasne preukázalo vôľu zotrvať v Európskej únii. Pre dlhodobé investície je geopolitické ukotvenie Slovenska kľúčové.“ Ódor zároveň upozorňuje, že Slovensko nemôže stavať budúcnosť len na jednom sektore. „Som zároveň veľkým zástancom diverzifikácie nášho hospodárstva. Nemôžeme stáť len na jednej – hoci silnej – automobilovej nohe,“ uzavrel Ódor.
Podobné články

Ingrid Kosová: Zrušenie Ústavu romologických štúdií podkopáva snahy napĺňať záväzky v oblasti ľudských práv
24. júna
Rozhodnutie dekana zrušiť Ústav romologických štúdií UKF vnímam ako vážny a nebezpečný signál, že Slovenská republika rezignuje na podporu menšinového vzdelávania a znižovanie...

Ivan Korčok po zásahu USA proti Iránu: Musíme trvať na tom, že riešenie môže a má byť diplomatické
22. júna
Útoky USA na iránske jadrové zariadenia sú zlomovým momentom v dlhoročnej snahe zabrániť Iránu získať jadrové zbrane. "Irán naďalej predstavuje hrozbu pre región svojou agresívnou...

Slovensko patrí do EÚ, odkazujú politikom zdravotne znevýhodnení z europarlamentu
20. júna
Členstvo Slovenska v EÚ nie je len politická téma, ale otázka každodenného života a dôstojnosti. Počas vystúpenia v Európskom parlamente to zdôraznila Marcela Strhárska z organizácie...