Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar. “Naša
Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar.
“Naša vláda pri výstavbe neustále laškuje s Ruskom, Čínou či Vietnamom. Tieto krajiny prinajmenšom v Únii považujeme za výzvy. S čínskymi investíciami majú negatívne skúsenosti aj v iných krajinách EÚ, problematické bolo netransparentné financovanie, preferovanie čínskych firiem a zamestnancov, či bezpečnostné štandardy,” dodala Yar.
Tunel Karpaty, bratislavský prístav, obnovu 500 mostov či novú železnicu do Dunajskej Stredy a Komárna, to všetko chce minister dopravy Ráž realizovať cez PPP projekty prostredníctvom čínskych firiem, pripomenul poslanec NR SR Marek Lackovič.
“Zámery sa pohybujú v stovkách miliónov až miliardách eur. O domácich či európskych firmách však nepadlo ani slovo, namiesto toho už druhý mesiac počúvame len chválospevy na Čínu. V PS apelujeme na férovú a transparentnú súťaž otvorenú investorom z celého sveta. Priama dohoda v tomto prípade naozaj neveští nič dobré,“ uviedol Lackovič.
Odborník na dopravu hnutia Martin Pekár poukázal na príklad Maďarska, kde dostavba železničnej trate Budapešť – Belehrad pod taktovkou Číny zlyhala. “Skúsenosti v Čiernej Hore sú ešte horšie. Výstavba diaľnice financovaná čínskymi pôžičkami sa ukázala ako nerentabilná, a diaľnica sa stala jednou z najdrahších na svete. Poľsko tiež budovalo za pomocí čínskych investorov, no rozviazalo s nimi spoluprácu, a skončilo to udelením veľkých pokút čínskej strane. Namiesto rokovania s Čínou je potrebné pripraviť súťaž otvorenú pre rôznych investorov. Iba tak vieme zabezpečiť dobrú cenu a kvalitu projektov,” uzavrel Pekár.
Podobné články

Zuzana Števulová: Pomstychtivá koalícia tak dlho bojovala s mimovládkami, až im nechtiac pomohla
17. apríla
Koalícia vo svojom ťažení proti mimovládkam celý čas zdôrazňovala, že im ide o väčšiu transparentnosť a prehľad v tom, kto občianske organizácie financuje. "Svojim babráckym...

V zákone o vysokých školách ministerstvo nemyslí na študentov so znevýhodnením
17. apríla
Ministerstvo školstva zverejnilo vecný zámer zákona o vysokých školách. Medzi 19 priorít sa dostala aj umelá inteligencia či doktorandské školy. Žiaľ, nedostali sa tam študenti so...

Vláda nesmie obísť samosprávy pri rozhodovaní o eurofondoch. V Bruseli ich chránime, doma ich ohrozujú
17. apríla
Brusel/Bratislava, 17. apríl – Európska komisia navrhuje nové priority vo využívaní eurofondov. Samosprávy sa oprávnene obávajú, že vláda môže presunúť eurofondy určené pre ne, na...