Prejsť na obsah

Čínske investície predstavujú riziko, negatívne skúsenosti majú viaceré európske krajiny

Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar.  “Naša

Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar. 

Naša vláda pri výstavbe neustále laškuje s Ruskom, Čínou či Vietnamom. Tieto krajiny prinajmenšom v Únii považujeme za výzvy. S čínskymi investíciami majú negatívne skúsenosti aj v iných krajinách EÚ, problematické bolo netransparentné financovanie, preferovanie čínskych firiem a zamestnancov, či bezpečnostné štandardy,” dodala Yar.

Tunel Karpaty, bratislavský prístav, obnovu 500 mostov či novú železnicu do Dunajskej Stredy a Komárna, to všetko chce minister dopravy Ráž realizovať cez PPP projekty prostredníctvom čínskych firiem, pripomenul poslanec NR SR Marek Lackovič.

Zámery sa pohybujú v stovkách miliónov až miliardách eur. O domácich či európskych firmách však nepadlo ani slovo, namiesto toho už druhý mesiac počúvame len chválospevy na Čínu. V PS apelujeme na férovú a transparentnú súťaž otvorenú investorom z celého sveta. Priama dohoda v tomto prípade naozaj neveští nič dobré,“ uviedol Lackovič.

Odborník na dopravu hnutia Martin Pekár poukázal na príklad Maďarska, kde dostavba železničnej trate Budapešť – Belehrad pod taktovkou Číny zlyhala. “Skúsenosti v Čiernej Hore sú ešte horšie. Výstavba diaľnice financovaná čínskymi pôžičkami sa ukázala ako nerentabilná, a diaľnica sa stala jednou z najdrahších na svete. Poľsko tiež budovalo za pomocí čínskych investorov, no rozviazalo s nimi spoluprácu, a skončilo to udelením veľkých pokút čínskej strane. Namiesto rokovania s Čínou je potrebné pripraviť súťaž otvorenú pre rôznych investorov. Iba tak vieme zabezpečiť dobrú cenu a kvalitu projektov,” uzavrel Pekár.

Zdielať
FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare

Podobné články

Podávame trestné oznámenie pre rodinkárstvo v Národnom športovom centre

11. septembra

Podávame trestné oznámenie pre vážne podozrenia z rodinkárstva a odčerpávania verejných financií v Národnom športovom centre. Zároveň zvažujeme podnet na Najvyšší kontrolný úrad a...

Tamara Stohlová: Taraba otvára chránené územia developerom, podávame preto pozmeňujúci návrh

11. septembra

Minister životného prostredia Tomáš Taraba na poslednú chvíľu vložil do zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie nesúvisiacu zmenu. Pôvodne mal zákon upravovať len...

Ficova chudoba zlikviduje služby v stovkách samosprávach na Slovensku

11. septembra

Ak by sa vláda Roberta Fica zobudila včas, mohla pripraviť komplexnú reformu obcí a miest, ktorá by priniesla finančné úspory aj vyššiu efektivitu samospráv. Namiesto toho prináša už...

FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare