Prejsť na obsah

Čínske investície predstavujú riziko, negatívne skúsenosti majú viaceré európske krajiny

Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar.  “Naša

Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar. 

Naša vláda pri výstavbe neustále laškuje s Ruskom, Čínou či Vietnamom. Tieto krajiny prinajmenšom v Únii považujeme za výzvy. S čínskymi investíciami majú negatívne skúsenosti aj v iných krajinách EÚ, problematické bolo netransparentné financovanie, preferovanie čínskych firiem a zamestnancov, či bezpečnostné štandardy,” dodala Yar.

Tunel Karpaty, bratislavský prístav, obnovu 500 mostov či novú železnicu do Dunajskej Stredy a Komárna, to všetko chce minister dopravy Ráž realizovať cez PPP projekty prostredníctvom čínskych firiem, pripomenul poslanec NR SR Marek Lackovič.

Zámery sa pohybujú v stovkách miliónov až miliardách eur. O domácich či európskych firmách však nepadlo ani slovo, namiesto toho už druhý mesiac počúvame len chválospevy na Čínu. V PS apelujeme na férovú a transparentnú súťaž otvorenú investorom z celého sveta. Priama dohoda v tomto prípade naozaj neveští nič dobré,“ uviedol Lackovič.

Odborník na dopravu hnutia Martin Pekár poukázal na príklad Maďarska, kde dostavba železničnej trate Budapešť – Belehrad pod taktovkou Číny zlyhala. “Skúsenosti v Čiernej Hore sú ešte horšie. Výstavba diaľnice financovaná čínskymi pôžičkami sa ukázala ako nerentabilná, a diaľnica sa stala jednou z najdrahších na svete. Poľsko tiež budovalo za pomocí čínskych investorov, no rozviazalo s nimi spoluprácu, a skončilo to udelením veľkých pokút čínskej strane. Namiesto rokovania s Čínou je potrebné pripraviť súťaž otvorenú pre rôznych investorov. Iba tak vieme zabezpečiť dobrú cenu a kvalitu projektov,” uzavrel Pekár.

Zdielať
FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare

Podobné články

Vláda Roberta Fica je bezpečnostné riziko pre Slovensko

Správa o bezpečnosti Slovenska za rok 2024 z dielne Úradu vlády je podľa Progresívneho Slovenska škandalózna. Ani slovom nespomína Rusko, ktoré už niekoľko rokov vraždí desiatky tisíc...

Na ministerstve cestovného ruchu a športu vidíme neschopnosť a rozhadzovanie peňazí bez vízie

Predražená trafika v podobe ministerstva športu a cestovného ruchu v rukách vulgárneho burana a konšpirátora premrhala akúkoľvek šancu na zlepšenie oboch rezortov, vyhlásila poslankyňa...

Tomáš Valášek: Minister Kaliňák namiesto jasnej vízie ponúka nákupnú horúčku bez stratégie

Minister Robert Kaliňák namiesto jasnej a dlhodobej vízie pre ozbrojené sily ponúka chaotické obstarávanie a nákupnú horúčku bez stratégie. "Raz obhajuje staršiu a menej špecializovanú...

FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare