Prejsť na obsah

Čínske investície predstavujú riziko, negatívne skúsenosti majú viaceré európske krajiny

Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar.  “Naša

Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar. 

Naša vláda pri výstavbe neustále laškuje s Ruskom, Čínou či Vietnamom. Tieto krajiny prinajmenšom v Únii považujeme za výzvy. S čínskymi investíciami majú negatívne skúsenosti aj v iných krajinách EÚ, problematické bolo netransparentné financovanie, preferovanie čínskych firiem a zamestnancov, či bezpečnostné štandardy,” dodala Yar.

Tunel Karpaty, bratislavský prístav, obnovu 500 mostov či novú železnicu do Dunajskej Stredy a Komárna, to všetko chce minister dopravy Ráž realizovať cez PPP projekty prostredníctvom čínskych firiem, pripomenul poslanec NR SR Marek Lackovič.

Zámery sa pohybujú v stovkách miliónov až miliardách eur. O domácich či európskych firmách však nepadlo ani slovo, namiesto toho už druhý mesiac počúvame len chválospevy na Čínu. V PS apelujeme na férovú a transparentnú súťaž otvorenú investorom z celého sveta. Priama dohoda v tomto prípade naozaj neveští nič dobré,“ uviedol Lackovič.

Odborník na dopravu hnutia Martin Pekár poukázal na príklad Maďarska, kde dostavba železničnej trate Budapešť – Belehrad pod taktovkou Číny zlyhala. “Skúsenosti v Čiernej Hore sú ešte horšie. Výstavba diaľnice financovaná čínskymi pôžičkami sa ukázala ako nerentabilná, a diaľnica sa stala jednou z najdrahších na svete. Poľsko tiež budovalo za pomocí čínskych investorov, no rozviazalo s nimi spoluprácu, a skončilo to udelením veľkých pokút čínskej strane. Namiesto rokovania s Čínou je potrebné pripraviť súťaž otvorenú pre rôznych investorov. Iba tak vieme zabezpečiť dobrú cenu a kvalitu projektov,” uzavrel Pekár.

Zdielať
FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare

Podobné články

Veľa sľubov a žiadna pomoc, to je na Dolnom Spiši vizitka Ficových vlád po 14 rokoch. Takto politiku robiť nechceme

22. novembra

Ficove vlády na ľudí na Dolnom Spiši kašlú, región čelí množstvu problémov. Obyvatelia nám hovoria o sľuboch, ktoré roky počúvajú, no skutky nikde, upozornil predseda Progresívneho...

Minister Taraba sa chystá škodiť prírode aj farmárom, musí to vysvetliť

22. novembra

Minister Tomáš Taraba záujmom zrušiť celoročnú ochranu vlka a umožniť jeho lov pokračuje vo svojom ťažení proti našej prírode. Zvolávame preto mimoriadne zasadnutie Výboru pre...

Ľudia blízki koalícii robia biznis za peniaze Štátneho fondu rozvoja bývania

22. novembra

 Máme závažné pochybnosti ohľadom činnosti Štátneho fondu rozvoja bývania. Namiesto podpory mladých rodín a obcí, ktoré potrebujú nájomné bývanie, zdroje fondu presúvajú na firmy...

FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare