Prejsť na obsah

V zákone o vysokých školách ministerstvo nemyslí na študentov so znevýhodnením

Ministerstvo školstva zverejnilo vecný zámer zákona o vysokých školách. Medzi 19 priorít sa dostala aj umelá inteligencia či doktorandské školy. Žiaľ, nedostali sa tam študenti so zdravotným či sociálnym znevýhodnením. Hoci v dlhodobej stratégii z roku 2023 sa k tomu ministerstvo zaviazalo, pripomenula členka Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Tina Gažovičová.

Ministerstvo školstva zverejnilo vecný zámer zákona o vysokých školách. Medzi 19 priorít sa dostala aj umelá inteligencia či doktorandské školy. Žiaľ, nedostali sa tam študenti so zdravotným či sociálnym znevýhodnením. Hoci v dlhodobej stratégii z roku 2023 sa k tomu ministerstvo zaviazalo, pripomenula členka Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Tina Gažovičová.

“Úlohou školstva je podporiť každé dieťa či mladého človeka, aby naplno rozvinulo svoj potenciál, vrátane tých so zdravotným alebo sociálnym znevýhodnením. Bez primeranej podpory nemôžu navštevovať vysokú školu a tým im obmedzujeme možnosti realizácie počas celého pracovného života. Aj toto by malo byť jednou z priorít pre nový vysokoškolský zákon,” dodala Gažovičová. 

Súčasný systém nie je dostatočný. Študenti so znevýhodnením by síce mohli ďalej navštevovať poradenské zariadenia, ale tie sú preťažené prácou s mladšími deťmi a ich sieť je nedostatočná. Podpora pre študentov so špecifickými potrebami sa medzi vysokými školami líši a často nestačí. To konštatoval už Dlhodobý zámer pre oblasť vysokých škôl na roky 2023 – 2028 a navrhol zavedenie podporných opatrení pre vysokoškolských študentov. Nový zámer pre vysokoškolský zákon tento cieľ ignoruje. 

Od študentov, ktorí máju zdravotné znevýhodnenie, častokrát počúvam, že sú na individuálnom vzdelávaní, pretože škola nie je bezbariérová. Sú sociálne izolovaní a vyčlenení z kolektívu,” uviedla členka Výboru NR SR pre sociálne veci Veronika Veslárová.
“Na vysokých školách chýbajú opatrenia, ktoré by vyriešili architektonické bariéry a pomohli by aj nevidiacim či nepočujúcim študentom,” uzavrela Veslárová s tým, že veľa vysokých škôl stále nie je bezbariérových, neumožňujú prítomnosť vodiaceho psa, tlmočníka do posunkoveho jazyka a ani neposkytujú dostatočné sociálne poradenstvo.

Zdielať
FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare

Podobné články

Tomáš Valášek: Minister Kaliňák namiesto jasnej vízie ponúka nákupnú horúčku bez stratégie

Minister Robert Kaliňák namiesto jasnej a dlhodobej vízie pre ozbrojené sily ponúka chaotické obstarávanie a nákupnú horúčku bez stratégie. "Raz obhajuje staršiu a menej špecializovanú...

Zákon Erika Tomáša útočí na najchudobnejších a popiera ústavné právo na život

Bratislava, 29. máj - Práve bol v parlamente prijatý zákon, ktorý minister práce síce nazval “práca namiesto dávok”, v skutočnosti to ale bude skôr “bič na tých...

Rovnocennosť škôl len na papieri: štát ďalej diskriminuje súkromný sektor

Vláda po dohode so samosprávami schválila mimoriadne odmeny vo výške 800 eur len pre zamestnancov vo verejnej správe. Vylúčila tým tisíce pedagógov z neštátnych základných...

FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare