Ministerstvo školstva zverejnilo vecný zámer zákona o vysokých školách. Medzi 19 priorít sa dostala aj umelá inteligencia či doktorandské školy. Žiaľ, nedostali sa tam študenti so zdravotným či sociálnym znevýhodnením. Hoci v dlhodobej stratégii z roku 2023 sa k tomu ministerstvo zaviazalo, pripomenula členka Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Tina Gažovičová.
Ministerstvo školstva zverejnilo vecný zámer zákona o vysokých školách. Medzi 19 priorít sa dostala aj umelá inteligencia či doktorandské školy. Žiaľ, nedostali sa tam študenti so zdravotným či sociálnym znevýhodnením. Hoci v dlhodobej stratégii z roku 2023 sa k tomu ministerstvo zaviazalo, pripomenula členka Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Tina Gažovičová.
“Úlohou školstva je podporiť každé dieťa či mladého človeka, aby naplno rozvinulo svoj potenciál, vrátane tých so zdravotným alebo sociálnym znevýhodnením. Bez primeranej podpory nemôžu navštevovať vysokú školu a tým im obmedzujeme možnosti realizácie počas celého pracovného života. Aj toto by malo byť jednou z priorít pre nový vysokoškolský zákon,” dodala Gažovičová.
Súčasný systém nie je dostatočný. Študenti so znevýhodnením by síce mohli ďalej navštevovať poradenské zariadenia, ale tie sú preťažené prácou s mladšími deťmi a ich sieť je nedostatočná. Podpora pre študentov so špecifickými potrebami sa medzi vysokými školami líši a často nestačí. To konštatoval už Dlhodobý zámer pre oblasť vysokých škôl na roky 2023 – 2028 a navrhol zavedenie podporných opatrení pre vysokoškolských študentov. Nový zámer pre vysokoškolský zákon tento cieľ ignoruje.
“Od študentov, ktorí máju zdravotné znevýhodnenie, častokrát počúvam, že sú na individuálnom vzdelávaní, pretože škola nie je bezbariérová. Sú sociálne izolovaní a vyčlenení z kolektívu,” uviedla členka Výboru NR SR pre sociálne veci Veronika Veslárová.
“Na vysokých školách chýbajú opatrenia, ktoré by vyriešili architektonické bariéry a pomohli by aj nevidiacim či nepočujúcim študentom,” uzavrela Veslárová s tým, že veľa vysokých škôl stále nie je bezbariérových, neumožňujú prítomnosť vodiaceho psa, tlmočníka do posunkoveho jazyka a ani neposkytujú dostatočné sociálne poradenstvo.
Podobné články

Ingrid Kosová: Zrušenie Ústavu romologických štúdií podkopáva snahy napĺňať záväzky v oblasti ľudských práv
24. júna
Rozhodnutie dekana zrušiť Ústav romologických štúdií UKF vnímam ako vážny a nebezpečný signál, že Slovenská republika rezignuje na podporu menšinového vzdelávania a znižovanie...

Ivan Korčok po zásahu USA proti Iránu: Musíme trvať na tom, že riešenie môže a má byť diplomatické
22. júna
Útoky USA na iránske jadrové zariadenia sú zlomovým momentom v dlhoročnej snahe zabrániť Iránu získať jadrové zbrane. "Irán naďalej predstavuje hrozbu pre región svojou agresívnou...

Slovensko patrí do EÚ, odkazujú politikom zdravotne znevýhodnení z europarlamentu
20. júna
Členstvo Slovenska v EÚ nie je len politická téma, ale otázka každodenného života a dôstojnosti. Počas vystúpenia v Európskom parlamente to zdôraznila Marcela Strhárska z organizácie...