Atraktivita učiteľského povolania je kľúčová pre budúcnosť našej krajiny. Ak chceme, aby školy vychovávali vzdelaných, kreatívnych a kriticky mysliacich mladých ľudí, musíme zabezpečiť, aby v nich učili tí najlepší. Potrebujeme spokojných, adekvátne ohodnotených a motivovaných pedagógov. Je nevyhnutné, aby učiteľské povolanie bolo nielen finančne atraktívne, ale aj spoločensky vážené, aby sa oň uchádzali talentovaní a
Atraktivita učiteľského povolania je kľúčová pre budúcnosť našej krajiny. Ak chceme, aby školy vychovávali vzdelaných, kreatívnych a kriticky mysliacich mladých ľudí, musíme zabezpečiť, aby v nich učili tí najlepší. Potrebujeme spokojných, adekvátne ohodnotených a motivovaných pedagógov. Je nevyhnutné, aby učiteľské povolanie bolo nielen finančne atraktívne, ale aj spoločensky vážené, aby sa oň uchádzali talentovaní a zapálení ľudia, ktorí budú formovať budúce generácie.
K zatraktívneniu učiteľského povolanie je nutné pristupovať systémovo a komplexne.
Potrebujeme riešenia v troch kľúčových oblastiach
- atraktívne finančné ohodnotenie
- profesijný a kariérny rozvoj
- podpora a zlepšenie klímy na pracovisku
Tu je niekoľko z nich:
Atraktívne finančné ohodnotenie

Stabilné, predvídateľné a adekvátne platové podmienky
Presadzujeme zavedenie postupného a systematického zvyšovania priemerných platov učiteľov do úrovne minimálne 130% priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Mzdy učiteľov nesmú byť predmetom politických dohôd a kompromisov, ale predmetom istoty a perspektívy.
Náborový príplatok
V regiónoch, kde je nedostatok učiteľov a kde sú vysoké životné náklady, navrhujeme zaviesť náborový príplatok, ktorý by motivoval mladých pedagógov uchádzať sa o toto povolanie. Tento príplatok by bol viazaný na minimálnu dobu zotrvania v danom regióne, aby sa zabránilo odchodu učiteľov po krátkom čase.
Odmeňovanie kvality
Každý učiteľ, ktorý svoju prácu vykonáva kvalitne, by mal mať túto snahu adekvátne zohľadnenú vo svojej mzde. Systém hodnotenia kvality práce pedagógov by nemalo určovať ministerstvo na základe výsledkov testovania, ako je PISA. Každá škola by si mala mať možnosť sama stanoviť jasné kritériá hodnotenia kvality výučby v súlade so svojimi prioritami a v rámci vlastného autoevaluačného procesu.
Príspevok na bývanie
Učitelia by mali mať možnosť získať dotované nájomné bývanie alebo príspevok na bývanie, ktorý by im pomohol zvládať vysoké náklady spojené s bývaním, najmä vo veľkých mestách. Tento krok by pomohol nielen stabilizovať počet učiteľov v kritických oblastiach, ale aj zvýšiť atraktivitu povolania pre mladých absolventov.
Profesijný a kariérny rozvoj

Priepastný rozdiel medzi spoločenským významom učiteľskej profesie a spoločenskou mierou uznania učiteľského stavu možno odstraňovať prijatím rôznych opatrení a nie je to iba otázka miezd.
Opatrenia, ktoré ponúkame sa týkajú skvalitnenia pregraduálnej prípravy budúcich učiteľov a učiteľky tým, že:
- pedagogická prax bude oveľa výraznejšie zastúpená v učiteľských programoch než tomu bolo doposiaľ;
- budúcich učiteľov a učiteľky budú počas ich štúdia vzdelávať aj excelentní učitelia regionálnych škôl
Ďalšia skupina opatrení sa týka rozšírenia možností kariérového rastu pedagogických zamestnancov, tým, že bude zriadená a honorovaná:
- špecializovaná pozícia excelentného učiteľa, ktorý bude môcť vyučovať budúcich učiteľov a učiteľky počas ich pregraduálneho štúdia;
- špecializovaná pozícia cvičného učiteľa, ktorý bude v cvičnej škole odborne viesť budúcich učiteľov a učiteľky počas ich pedagogickej praxe
Za opatrenia, ktoré významnou mierou prispejú k profesijnému rastu pedagogických zamestnancov považujeme:
- zvýšenie minimálneho počtu dní určeného na profesijný rozvoj spolu so zvýšením zdrojov na jeho financovanie;
- zavedenie povinnosti zamestnávateľa poskytnúť pedagogickému zamestnancovi platené študijné voľno na absolvovanie rozširujúceho štúdia v rozsahu jedného roka, ak takéto štúdium vychádza z potrieb zamestnávateľa a ak pedagogický zamestnanec prevezme záväzok odpracovať v škole minimálne tri roky;
- poskytnutie plateného študijného voľna v rozsahu niekoľkých mesiacov pedagogickému zamestnancovi po 10 rokoch súvislej pedagogickej praxe (dlhodobý horizont realizácie).
Podpora a zlepšenie klímy na pracovisku

Motiváciu učiteľov a učiteliek vykonávať svoje povolanie ovplyvňuje aj kvalita priestoru škôl a ich vybavenia. Optimalizáciu siete škôl považujeme za jedinečnú príležitosť ako kultivovať školské prostredie a vybaviť školy vysokokvalitnými zdrojmi a prostriedkami, čo prispeje k rastu prestíže a atraktivity učiteľskej profesie.
Prácu v školstve výrazne ovplyvňujú aj pracovné podmienky a klíma na pracovisku. V tejto oblasti navrhujeme:
Podporné profesie na školách
Učiteľ nemôže byť vo vzdelávaní na všetko sám. Výrazné posilnenie podporných tímov sa stáva nevyhnutnosťou. V školách nám pribúdajú deti, ktoré majú diagnostikované špeciálne potreby – či už ide napríklad o poruchy učenia alebo pozornosti. Ak chceme, aby sa učitelia mohli naplno venovať všetkým deťom v triede, potrebujú mať po boku ďalších odborníkov – asistentov učiteľa, školských psychológov, špeciálnych pedagógov. Ich prítomnosť je podpora nielen pre deti, ale nepriamo aj pre učiteľov.
Zároveň potrebujeme metodické vedenie, aby spolupráca viacerých profesií v triede bola efektívna a účelná.
Nefinančné benefity
Benefity pre učiteľov a zamestnancov v školstve môžu mať aj nefinančný charakter: nárok na bezplatné očkovanie pre učiteľov, ktorí pracujú v prostredí so zvýšeným zdravotným rizikom, zľavy na kultúrne podujatia či učebnice.
Podporné skupiny pre učiteľov/Supervízia
Učiteľské povolanie je, podobne ako pomáhajúce profesie, náročná práca s ľuďmi. Pre zvládanie stresu v práci a ako prevenciu vyhorenia navrhujeme rozšírenie podporných skupín pre učiteľov, a obzvlášť pre začínajúcich učiteľov. Už dnes ich organizujú niektoré zariadenia poradenstva. V bezpečnom a odbornom prostredí tak môžu spoločne riešiť náročné situácie so žiakmi a zdieľať vlastné prežívanie.
Modernizovať pracovné prostredie a materiálno – technické vybavenie
Motiváciu učiteľov a učiteliek vykonávať svoje povolanie ovplyvňuje aj kvalita priestoru škôl a ich vybavenia. Optimalizáciu siete škôl považujeme za jedinečnú príležitosť ako kultivovať školské prostredie a vybaviť školy vysokokvalitnými zdrojmi a prostriedkami, čo prispeje k rastu prestíže a atraktivity učiteľskej profesie.
Zašlite nám svoje námety a návrhy opatrení na zatraktívnenie učiteľského povolania. Počúvame Vás.
[email protected]
Podobné články

Europoslankyňa Lucia Yar z Kyjeva: Ukrajinci varujú, že Rusi pôjdu ďalej. Musíme byť pripravení
30. marca
Podpredsedníčka Výboru pre rozpočet a členka obranného Výboru v Európskom parlamente Lucia Yar rokovala na Ukrajine o obrannom priemysle a strategickej spolupráci. Varuje pred ilúziou...

Robert Fico už robí len gýčovú politiku, v Slovenskej národnej galérii to dokonale ukázal
29. marca
Z Roberta Fica je už len politický gýč. A ten by chcel vtlačiť do všetkého okolo seba. Obmedziť slobodu tvorivým ľuďom, ktorí vďaka nej vidia a ukazujú na jeho chyby. Premiér už dlho...

Vyzývame prezidenta, aby rentu pre Žilinku vetoval. My ju zrušíme hneď, ako budeme môcť
28. marca
Päťtisíceurovú rentu pre Maroša Žilinku treba zrušiť. Politici Smeru dnes už otvorene hovoria o tom, kým ho chcú nahradiť, keď skončí, upozornil predseda Progresívneho Slovenska...