Prejsť na obsah

Slovenské mosty chátrajú a môžu sa zrútiť, potrebujeme systematické riešenie

Tlačové správy

Progresívne Slovensko varuje pred chátraním mostov na Slovensku a volá po systematickom riešení. Na cestách I. triedy je až 42 percent mostov v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave. Na cestách II. a III. triedy, ktoré spadajú pod samosprávy, je to až 67 percent, upozorňuje expert na dopravu PS Martin Pekár. “Sú to mimoriadne problematické

Progresívne Slovensko varuje pred chátraním mostov na Slovensku a volá po systematickom riešení. Na cestách I. triedy je až 42 percent mostov v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave. Na cestách II. a III. triedy, ktoré spadajú pod samosprávy, je to až 67 percent, upozorňuje expert na dopravu PS Martin Pekár.

“Sú to mimoriadne problematické hodnoty. Na potrebu implementácie systematického obnovovania mostov upozorňujeme dlhodobo. Keby sa téma mostov naďalej ignorovala ako doteraz, dopadnú podobne ako most v Trstenej v marci 2020. Zrútia sa,“ uviedol Pekár.

Mosty podľa neho treba systematicky monitorovať a opravovať, väčšina z nich zateká, čím sa rozpadáva betón, a to spôsobuje koróziu samotnej mostnej výstuže.

“Vtedy už dochádza k potrebe redukcie hmotnosti na mostoch. Prichádzajú prvé dopravné obmedzenia. Odkladať riešenie stojí stále viac peňazí. Ak nebudeme konať, mosty nám začnú padať „na hlavu“,” dodal Pekár s tým, že pokiaľ by sme zlepšili starostlivosť o mosty v oblasti odvodnenia a opláštenia, vieme ich životnosť predĺžiť až na 100 rokov od ich konštrukcie. 

Odborník zdôrazňuje potrebu vytvorenia záväzného harmonogramu opráv podľa prioritizácie, ktorá vyplynie z dát. Finančné zdroje na opravu mostov chce hnutie hľadať najmä prostredníctvom eurofondov.

Sme presvedčení, že systematickým investovaním do mostov dokážeme zvrátiť nebezpečný trend ich schátravania. Okrem toho pripravujeme mobilnú aplikáciu, ktorá obsahuje dáta o všetkých cestných mostoch na Slovensku vrátane ich stavebno-technického stavu. Každý si vďaka nej bude vedieť okamžite skontrolovať, či napríklad most, cez ktorý denne prechádza do práce, nie je v kritickom stave a požiadať príslušného správcu, aby mu venoval zvýšenú pozornosť,” uzavrel Pekár.

Zdielať
FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare

Podobné články

Martin Hojsík je jedným z najvplyvnejších politikov v 705-člennom Európskom parlamente

27. februára

EU Influence index zaradil medzi dvanásť najvplyvnejších politikov Európskeho parlamentu jeho podpredsedu Martina Hojsíka (PS/Renew). Za 20 rokov členstva Slovenska v EÚ sa v prvej...

Ak má Fico mierový plán pre Ukrajinu, mal by nám ho ukázať

26. februára

Premiér Robert Fico hazarduje s verejnou mienkou a predvádza falošnú marketingovú operáciu s cieľom odviesť pozornosť od domácich problémov, povedal na tlačovom brífingu predseda...

Predstavili sme prorodinný balíček, prináša škôlkovné až do 450 eur mesačne

24. februára

Skupina poslankýň a poslanec Progresívneho Slovenska predstavili prvé dva zákony z prorodinného balíčka, ktorý pomáha rodičom detí v predškolskom veku. Škôlkovné až do výšky 450...

FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare