Rekodifikujeme trestné konanie. Prípravné konanie je potrebné zásadne skrátiť, zúžiť rozsah v ňom vykonávaného dokazovania a zamerať ho na získanie podkladov pre začatie súdneho konania, preto zavedieme nasledovné zmeny: Väčšina dokazovania sa presunie pred súd, súdne konanie sa tak stane aj reálne najdôležitejším štádiom trestného konania. Presné zákonné vymedzenie rozsahu vykonávania dôkazov v prípravnom konaní
- Rekodifikujeme trestné konanie. Prípravné konanie je potrebné zásadne skrátiť, zúžiť rozsah v ňom vykonávaného dokazovania a zamerať ho na získanie podkladov pre začatie súdneho konania, preto zavedieme nasledovné zmeny:
- Väčšina dokazovania sa presunie pred súd, súdne konanie sa tak stane aj reálne najdôležitejším štádiom trestného konania.
- Presné zákonné vymedzenie rozsahu vykonávania dôkazov v prípravnom konaní tak, aby nebolo možné celé dokazovanie vykonávať v prípravnom konaní. V prípravnom konaní budú môcť byť vykonané iba neodkladné a neopakovateľné úkony, zaisťovanie dôkazov a zbieranie podkladov.
- Uplatnenie zásady, že v trestnom konaní stačí dôkaz vykonať iba jedenkrát, v prípravnom konaní by sa nemali dôkazy zabezpečovať ani vykonávať.
- Nahradenie § 363 mechanizmom kontroly zákonnosti prípravného konania, v ktorom bude mať posledné slovo sudca/sudkyňa pre prípravné konanie a nie generálny prokurátor/prokurátorka.
- Obmedzenie možností súdu vrátiť vec do prípravného konania. Ak je podaná obžaloba, súd by mal rozhodnúť, pričom ak prokurátor či prokurátorka neunesie v súdnom konaní dôkazné bremeno, súd obžalovaný subjekt spod obžaloby oslobodí. Ak sú dôkazy dostatočné, súd rozhodne o vine a treste.
- Efektívnejšie využívanie odklonov v trestnom konaní (podmienečné zastavenie trestného stíhania, podmienečné zastavenie trestného stíhania spolupracujúceho obvineného subjektu, zmier, dohoda o vine a treste), a to pod podmienkou, že sa páchateľ priznal a je ochotný sa podieľať na zmiernení následkov trestného činu.
- Zavedenie práva obetí trestných činov podať subsidiárnu žalobu, ak prokuratúra vo veci nekoná.
- O nároku poškodeného subjektu sa bude rozhodovať v trestnom konaní, bez jeho odkazovania na občianskoprávne konanie. Zabráni sa tým odďaľovaniu satisfakcie a ďalšiemu zaťažovaniu justičného systému následným civilným konaním o nároku na náhradu škody.
- Vykonáme komplexnú reformu ukladania trestov, založenú na posudzovaní spoločenskej závažnosti trestných činov, využívaní restoratívnej justície a progresívnom trestaní za správne delikty.
- Zavedieme reguláciu lobingu a konfliktu záujmov. Dnes sme jednou z posledných krajín EÚ, ktorá nemá pravidlá pre kontakt záujmových skupín s politikmi a političkami, ani pre konflikty záujmov pri rozhodovaní.
- Zreformujeme majetkové priznania. V rámci reformy majetkových priznaní verejných funkcionárov a funkcionárok zabezpečíme ich kontrolu, ktorá bude využívať na vyhodnotenie podaných priznaní aj automatizované elektronické nástroje, slúžiace okrem iných kritérií na identifikáciu rizikových majetkových priznaní, ktoré budú následne podrobené hĺbkovej kontrole.