Ministerstvo školstva chce v Rakúsoch zriadiť čisto rómsku segregovanú školu, ktorú len premenuje na národnostnú. Navyše ju vydáva za prostriedok desegregácie. Minister školstva Drucker to popiera a na mieste je obava, či zámeru vlastného rezortu vôbec rozumie, upozornila poslankyňa NR SR Ingrid Kosová (PS). “Ministrove slová sú v rozpore s memorandom iniciatívy, pod ktoré sa podpísalo aj jeho
Ministerstvo školstva chce v Rakúsoch zriadiť čisto rómsku segregovanú školu, ktorú len premenuje na národnostnú. Navyše ju vydáva za prostriedok desegregácie. Minister školstva Drucker to popiera a na mieste je obava, či zámeru vlastného rezortu vôbec rozumie, upozornila poslankyňa NR SR Ingrid Kosová (PS).
“Ministrove slová sú v rozpore s memorandom iniciatívy, pod ktoré sa podpísalo aj jeho ministerstvo. De facto sa ním akceptuje vytváranie takzvaných národnostných škôl všade, kde je väčšinová populácia rómskeho pôvodu, čo umožní samospráve stavať školu v tesnej blízkosti osady. To je dnes zakázané,” priblížila Kosová s tým, že memorandum nielenže zákaz umožňuje obísť, no zároveň deklaruje, že tento postup je v súlade s princípmi desegregácie.
Iniciatíva podľa poslankyne vyznieva ako snaha o legitimizáciu segregácie a pokus vyhnúť sa pokute EÚ za porušovanie rasovej smernice. “Tento nebezpečný experiment bude mať obrovské negatívne dopady na životy rómskych detí, zaručene neobstojí z právneho hľadiska a už vôbec nie u Európskej komisie.”
“Vyzývame ministerstvo školstva, aby namiesto vymýšľania hlúpych skratiek, ktorých výsledkom bude prehlbovanie segregácie, začalo dôsledne implementovať skutočne desegregačné opatrenia. Na tie má finančné zdroje z Plánu obnovy aj z eurofondov,” zdôraznila Kosová.
Medzi tieto efektívne riešenia patrí napríklad integrácia rómskych detí do zmiešaných kolektívov zmenou školských obvodov, s ktorou podľa Kosovej treba začať už v predškolskom veku.
“Je tiež nevyhnutné zavrieť problémové čisto rómske školy či spustiť takzvané autobusovanie detí. Pomôcť môže aj zavádzanie doučovaní, aby deti dokázali prekonať znevýhodnenie vyplývajúce z predchádzajúceho nedostatočného vzdelania. Je toho veľa, čo môže ministerstvo robiť. Pán minister, prevezmite zodpovednosť, a predstavte reálne kroky, ktoré prispejú k desegregácii. Nie škodlivé experimenty, ktoré ju len prehĺbia,” uzavela Kosová.
Podobné články

Tomáš Valášek: Minister Kaliňák namiesto jasnej vízie ponúka nákupnú horúčku bez stratégie
30. mája
Minister Robert Kaliňák namiesto jasnej a dlhodobej vízie pre ozbrojené sily ponúka chaotické obstarávanie a nákupnú horúčku bez stratégie. "Raz obhajuje staršiu a menej špecializovanú...

Zákon Erika Tomáša útočí na najchudobnejších a popiera ústavné právo na život
30. mája
Bratislava, 29. máj - Práve bol v parlamente prijatý zákon, ktorý minister práce síce nazval “práca namiesto dávok”, v skutočnosti to ale bude skôr “bič na tých...

Rovnocennosť škôl len na papieri: štát ďalej diskriminuje súkromný sektor
29. mája
Vláda po dohode so samosprávami schválila mimoriadne odmeny vo výške 800 eur len pre zamestnancov vo verejnej správe. Vylúčila tým tisíce pedagógov z neštátnych základných...