Prejsť na obsah

Minister Taraba v otázke Gabčíkova zrádza záujmy Slovenska

Minister životného prostredia Tomáš Taraba vytvoril z vodného diela Gabčíkovo umelý problém, ktorý chce riešiť ústupkami Slovenska v prospech Maďarska. Odovzdávať mu plánuje veľkú časť našej energie, hoci nás k tomu nič nezaväzuje, upozornila podpredsedníčka Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Tamara Stohlová.  “Taraba obišiel pri vyjednávaní odborníkov a hovorí o náhlej potrebe

Minister životného prostredia Tomáš Taraba vytvoril z vodného diela Gabčíkovo umelý problém, ktorý chce riešiť ústupkami Slovenska v prospech Maďarska. Odovzdávať mu plánuje veľkú časť našej energie, hoci nás k tomu nič nezaväzuje, upozornila podpredsedníčka Výboru NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie Tamara Stohlová. 

Taraba obišiel pri vyjednávaní odborníkov a hovorí o náhlej potrebe uzatvoriť dohodu vo veci Gabčíkovo – Nagymaros, napriek tomu, že nás do toho nič netlačí. Údajná hrozba novým súdnym sporom vôbec nie je na stole,” zdôraznila Stohlová. 

Je ľahké dosiahnuť dohodu, ak hodíte záujem vlastnej krajiny cez palubu, dodala poslankyňa. “Tomáš Taraba sa v rokovaniach pridáva k oponentovi, na rovnakú stranu rokovacieho stola. Toto nie je suverénna zahraničná politika, ale zrada záujmov krajiny,” upozornila Stohlová. 

Splnomocnenec vlády SR v konaní pred Medzinárodným súdnym dvorom v Haagu vo veci Sústavy vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros Metod Špaček bol súčasťou takmer všetkých kôl rokovaní s Maďarskom od roku 2005. 

Ten spor začal, keď začiatkom 90-tych rokov Maďarsko jednostranne vycúvalo z výstavby Gabčíkova – Nagymaros a Československo muselo jeho výstavbu dokončiť samo. Medzinárodný súd sa v tejto veci postavil jednoznačne na stranu Slovenska, hoci rokovania delegácií dodnes nie sú ukončené,” vysvetlil Špaček.

Nikdy počas týchto rokovaní od nás maďarská strana nepožadovala odovzdávanie časti elektrickej energie Maďarsku. Naopak, Slovensko od Maďarska požadovalo dobudovanie časti vodného diela Nagymaros, tak, ako je to stanovené v zmluve z roku 1977. Minister Taraba teraz vytiahol potrebu odovzdávania polovice energie, čo je v úplnom rozpore s národnoštátnym záujmom. Slovensko má v tomto spore jednoznačne navrch. Nie je tam žiadny aktualizačný moment, možno okrem volieb v Maďarsku na budúci rok,” dodal Špaček.

Robert Fico ešte pred pár rokmi o Gabčíkove hovoril ako o národnom poklade, zdôraznil podpredseda PS a člen Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti Ivan Štefunko. 

Dnes minister v jeho vláde hovorí o tom, že Maďarsku bez problémov odovzdáme veľkú časť našej energie, zadarmo a výmenou za nič. Ak chceme, aby naša ekonomika rástla, budeme v najbližších rokoch potrebovať len viac elektriny. Veď aj preto sa dnes rozpráva o novej jadrovej elektrárni za miliardy eur. A táto vláda chce len tak odovzdať časť našej elektriny?” spýtal sa Štefunko. 

Na stole je okrem toho aj modernizácia Gabčíkova za niekoľko stoviek miliónov eur. 

“Takže my to opravíme z peňazí našich konsolidáciou skúšaných občanov, ale benefitovať z toho bude aj Maďarsko? Oprava je dokonca vyhlásená za strategickú investíciu Slovenska, ale pritom veľkú časť energie odovzdáme Orbánovi. Nerozumiem, akú má toto logiku,” uzavrel Štefunko. 

Zdielať
FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare

Podobné články

Martin Dubéci: Vláda musí vyhovieť žiadosti primátora Oľhu o vyhlásenie mimoriadnej situácie v kraji

Východným Slovenskom sa v pondelok prehnala búrková smršť, akú si región dlho nepamätá. Najviac zasiahla Prešov, kde sa škody rátajú v miliónoch. Mesto stále nestihlo odpratať...

Zbabraná konsolidácia Ficovej vlády prinesie horší deficit a najhorší rast v regióne

Stav slovenskej ekonomiky je podľa Progresívneho Slovenska tikajúca bomba, za ktorú je zodpovedná vláda Roberta Fica. Kvôli zlej konsolidácii ľudia prídu o prácu a štát vyberie možno...

Martin Pekár: Cesta smrti pri Kolárove je výsledkom nečinnosti štátu. Minister Ráž a vláda hazardujú s ľudskými životmi 

Za jediný mesiac zahynulo na ceste II/573 pri Kolárove päť ľudí. Táto preťažená a nevyhovujúca cesta sa po otvorení Monoštorského mosta stala hlavnou tranzitnou tepnou medzi juhom a...

FacebookTwitterLinkedInEmailCopy LinkShare