Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar. “Naša
Progresívne Slovensko varuje pred vládnou snahou zapojiť Čínu do veľkých infraštruktúrnych projektov. Tú dnes opäť avizovalo ministerstvo dopravy v rámci svojej návštevy Číny. Slovensko investície potrebuje, ale zo strategických dôvodov by sme mali zapojiť najmä európskych partnerov. Posledné čínske investície na Slovensku totiž končili skôr fiaskom, upozorňuje kandidátka PS do Európskeho parlamentu Lucia Yar.
“Naša vláda pri výstavbe neustále laškuje s Ruskom, Čínou či Vietnamom. Tieto krajiny prinajmenšom v Únii považujeme za výzvy. S čínskymi investíciami majú negatívne skúsenosti aj v iných krajinách EÚ, problematické bolo netransparentné financovanie, preferovanie čínskych firiem a zamestnancov, či bezpečnostné štandardy,” dodala Yar.
Tunel Karpaty, bratislavský prístav, obnovu 500 mostov či novú železnicu do Dunajskej Stredy a Komárna, to všetko chce minister dopravy Ráž realizovať cez PPP projekty prostredníctvom čínskych firiem, pripomenul poslanec NR SR Marek Lackovič.
“Zámery sa pohybujú v stovkách miliónov až miliardách eur. O domácich či európskych firmách však nepadlo ani slovo, namiesto toho už druhý mesiac počúvame len chválospevy na Čínu. V PS apelujeme na férovú a transparentnú súťaž otvorenú investorom z celého sveta. Priama dohoda v tomto prípade naozaj neveští nič dobré,“ uviedol Lackovič.
Odborník na dopravu hnutia Martin Pekár poukázal na príklad Maďarska, kde dostavba železničnej trate Budapešť – Belehrad pod taktovkou Číny zlyhala. “Skúsenosti v Čiernej Hore sú ešte horšie. Výstavba diaľnice financovaná čínskymi pôžičkami sa ukázala ako nerentabilná, a diaľnica sa stala jednou z najdrahších na svete. Poľsko tiež budovalo za pomocí čínskych investorov, no rozviazalo s nimi spoluprácu, a skončilo to udelením veľkých pokút čínskej strane. Namiesto rokovania s Čínou je potrebné pripraviť súťaž otvorenú pre rôznych investorov. Iba tak vieme zabezpečiť dobrú cenu a kvalitu projektov,” uzavrel Pekár.
Podobné články

Rok po atentáte Fico nie je spôsobilý riadiť krajinu a prilieva olej do ohňa, my sa sústreďujeme na občanov
15. mája
Progresívne Slovensko opätovne vyzýva vládu na deeskaláciu nenávistných prejavov a riešenie skutočných problémov, ktoré trápia občanov Slovenska. Hnutie už pred rokom okamžite a...

Podpredseda eurokomisie pre eurofondy ocenil iniciatívu slovenských regiónov a europoslankyne Karvašovej
15. mája
Predsedovia slovenských samosprávnych krajov vyzvali na posilnenie ich postavenia v rozhodovacích procesoch EÚ po štvrtkovom stretnutí s výkonným podpredsedom Európskej komisie pre...

Poškodený most v Poprade je symbolom zlyhania štátu pod vedením Smeru
14. mája
Kritický stav dopravnej infraštruktúry na Slovensku sa dnes naplno prejavil v Poprade odtrhnutým nosníkom mosta. Na jeho stav som kompetentné orgány upozorňovala niekoľko mesiacov, no...